tiistai 2. lokakuuta 2018

Pientä pohdintaa... jälleen


Vuosien aikana olen istunut useita kymmeniä kertoja koulutuksissa, joissa ei millään tavalla ole tartuntapintaa perhepäivähoitoon. Tälläkin hetkellä meillä on kunnassa on menossa hankkeita, joista perhepäivähoito on rajattu pois, lukuunottamatta ryhmiksiä (jotka kylläkin ovat perhepäivähoitoa, joskin ryhmässä). 

Toinen asia mitä näissä koulutuksissa minua ihmetyttään on se ettei niissä ole mitään näkyvää jatkumoa, vaan koulutuksia tilataan milloin mistäkin ilman selkeää tavoitetta. Huonoimmillaan koulutusta järjestetään oman henkilöstön voimin, ja kun se hyvä työntekijä ei välttämättä ole kummoinenkaan kouluttaja, niin eihän siitä jää kuulijalle käteen yhtään mitään tai korkeintaan paha mieli.

Jos nyt oikein ajatellaan niin hyvä kouluttaja tuntee kouluttamiensa henkilöiden työolosuhteet, ja heidän työtehtävänsä. Väittäisin etteivät monetkaan kouluttajat tiedä yhtään mitään perhepäivähoitajan työstä, tai siitä millaisilla resurssella sitä pyöritetään. Vasua uudistettaessa puhuttiin paljon perhepäivähoitajien lisäkoulutustarpeesta, mutta vaikka koulutukselle olisi varmasti tilausta, ei oikeastaan kukaan ole kiinnostunut lisäkouluttamaan perhepäivähoitajia. Hiljaa vaan odotellaan, että loputkin hoitajat joko eläköityvät tai ymmärtävät keksiä itselleen muuta tekemistä.

Lisäkoulutuksen yhteydessä puhutaan aina siitä, että lisäkouluttamalla perhepäivähoitajia hoitajat saavat pätevyyden toimia päiväkodissa... Kyllä tämäkin on hyvä asia erityisesti siksi, että hoitaja on mahdollista siirtää helposti päiväkotiin vaikkapa silloin jos jostain syystä lapset vaikka loppuisivat, tai hoitaja oma elämäntilanne jotenkin muuttuu siten, ettei enää voi työskennellä kotonaan.

Itse ajattelisin, että tilausta olisi erityisesti koulutukselle, joka nostaisi perhepäivähoidon arvoa perhepäivähoitona. Perhepäivähoidossa on jo vuosia toteutettu sitä arjen pedagogiikkaa, josta nyt on uuden vasun myötä kohistu ja kovaa. Useimmat perhepäivähoitajat hyödyntävät olemassa olevaa ympäristöään monipuolisesti, ja monia asioita opitaan "siinä sivussa" ihan kuin itsestään. Lapset otetaan mukaan monenlaiseen toimintaa, joilla on arvoa myös tulevaisuudessa, kuten sosiaalisia taitoja, pukemista ja hyviä tapoja. Perhepäivähoidossa kunnioitetaan lapsen yksilöllisyyttä ja omaa oppimistahtia, lapset on myös helppo ottaa mukaan suunnitteluun ja aikatauluissa pystytään hyvin joustamaan, jos jokin asia lapsia sattuu juuri sillä hetkellä kiinnostamaan.

Mikähän olisi se taho, joka näkisi perhepäivähoidon mahdollisuutena?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti