keskiviikko 11. elokuuta 2021

Lapsen näkökulma

 

Varhaiskasvatussuunnitelma velvoittaa meitä aikuisia selvittämään lapsen mielenkiinnon kohteet, joiden pohjalta toimintaa suunnitellaan. Lapset otetaan mukaan suunnitteluun ja myös toiminnan arviointiin. Tapoja on varmasti monia, ja onkin meistä aikuisista kiinni kuinka sitä toteutetaan. 

Arjessa lapsen havainnointi ja kuunteleminen ovat ensisijaisen tärkeitä, ja olenkin sitä mieltä että perhepäivähoidossa meillä on ihan ensiluokkaiset mahdollisuudet jo siksi että ryhmä on pieni. Pienen ryhmän etuja on se että kaikkien lasten toiveita voidaan toteuttaa aika pienellä aikavälillä, jolloin myös lapselle jää kuva siitä että hänet on huomioitu.

Lapsen mielipiteiden huomioimiseen yksi vanha hyvä tapa on vihko. Vihkoon voi kerätä lähes mitä tahansa tietoa. Meillä vihkoon piirretään, tehdään kynä- ja saksitehtäviä sekä kirjataan ylös lasten kertomuksia. Toiminnan arviointia tehdään kuvia apuna käyttäen kuten tämän postauksen kuvassa, jossa olemme miettineet millaisista asioista lapsi pitää ja mikä on lapsen lempiruokaa. Kuvia on tarjolla kattavasti esim. papunetin kuvatyökalussa, mistä meidänkin kuvat on tulostettu. 

Tällä sivulla on myös piirrettynä lapsen käsi, jolla kuvastetaan lapsen konkreettista kasvua ja sitä verrataan aiemmin piirrettyyn. Toinen säännöllisesti vihkoon piirretty asia on oma/perheen kuva. Kynän käyttöä harjoitellaan kirjoittamalla oma nimi jokaiseen tehtyyn  tehtävään, tällä sivulla nimen paikka on ylimmällä tyhjällä rivillä. Sivut myös päivätään joka kerta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti