Perhepäivähoidossa on yhden hoitajan hoidettavana yleensä neljä lasta. Joskus askarteluhetken järjestäminen voi tuntua työläältä, vaikealta tai jopa mahdottomalta. Aloittaessani perhepäivähoitajana askartelimme kaikki aina yhdessä, ja alkuun se tuntuikin kohtuullisen järkevältä järjestelyltä, koska lapset olivat samanikäisiä ja taidoiltaan samalla tasolla. Ei tarvinnut kuin keksiä kohtuullisen helppo askartelu.
Myöhemmin olemme siirtyneet askartelemaan vähän pienemmissä ryhmissä, joko pareittain, jolloin pareina on aina lapsi, joka pystyy toimimaan sanallisten neuvojen mukaan kohtuu itsenäisesti ja lapsi joka tarvii enemmän apua. Tai sitten askartelemme yksi kerrallaan, jolloin apua saa kun tarvii. Tällöin voi huomioida myös sen kuka haluaa askarrella juuri silloin, ja kuka hieman myöhemmin. Kun askartelemme yksi-kaksi kerrallaan, meidän askarteluiden valmistuminen saattaa joskus kestää hieman kauemmin.
Mitä sitten muut lapset tekevät sillä aikaa kun toiset askartelevat? Meillä lapset joko leikkivät leikkejään, piirtävät tai pelailevat vaikkapa palapelejä sillä aikaa, kun toiset askartelevat. Tässä vaaditaan toki myös hoitajalta vähän silmää sille, millainen lasten vireystaso milloinkin on. Yleensä pienimmät lapset on kätevintä ottaa puuhailemaan samaan pöytään askartelijoiden kanssa. Pienimmille lapsille puuhaksi riittää yleensä vaikkapa jotkin sellaiset piirustusvälineet, jotka eivät ole jatkuvasti lasten saatavilla, esim. geeliliidut tai sormivärit. Isommille lapsille voi antaa jotain pikku puuhaa esim. helmien pujottelua, ompelua, värityskuvia tms. joita osaavat itse tehdä ilman suurempaa aikuisen apua.
Muutama vinkki askarteluhetken järjestämiseen:
- Suunnittele (mahdollisesti lasten kanssa) etukäteen mitä askarrellaan
- Hanki ja etsi tarvikkeet valmiiksi esim. johonkin koriin tai laatikkoon
- Jos askartelussa on esim. leikattavia osia, niin piirrä ne valmiiksi
- Jos askartelu esim. maalaus, liimaus vaatii kuivumisaikaa, niin suunnittele aikataulu, jolla askartelu toteutetaan
- Anna lasten valita vaihtoehdoista, esim. haluatko tehdä punaisen vai keltaisen kukan niin lapsi kokee osallistuvansa askartelun suunnitteluun
- Varaa riittävästi aikaa, tai mahdollisuus jatkaa työtä myöhemmin
- Aseta työt näytille, lapsille on tärkeää saada esitellä töitänsä
Muista: kannusta, kehu ja kiitä!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti