torstai 22. syyskuuta 2016

Toiminnansuunnittelusta

Kuvan askarteluu löytyy ohje TÄÄLTÄ


Nyt parina kertana olen törmännyt erikoiseen asiaan toiminnansuunnittelua ajatellen. Ensiksi törmäsin asiaan koulutuksessa, jossa piti miettiä toiminnansuunnittelun prosessia, ja ryhmässäni oli parikin henkilöä, jotka toimivat päiväkodissa tai esiopetuksessa avustajana. No ei ollut kummallakaan edes mielipidettä miten prosessi saadaan alkuun saati sitten miten siinä edetään. Heillä kun opet tekee suuunnitelmat (ja niin kuuluu tehdäkin) ja sitten muut vaan tekevät mitä käsketään. Tarkoitus siis keskustella oman työpaikan käytännöistä. 

Toisen kerran asia tuli vastaan facessa, jossa näyttöön valmistautuva opiskelija kyseli jotain vinkkiä toiminnan järjestämiseen. Opiskelija oli hyvin ilmeisesti keksinyt mitä tehdään noin niinkuin käytännössä, esim. vaikkapa mitä askarrellaan. 

Itseäni asia kovasti ihmetytti ja ehdin jo ensimmäisestä tapauksesta keskustella meidän puistokokouksessa toisten hoitajien kanssa. No sielläkin sain vähän jollekin asiaa perustella, kun ei heti auennut kanssaolijoilleni, mikä asiassa ihmetytti. Tästä syystä aloinkin sitten ihmetellä onko aivoni jotenkin monimutkaisesti rakennettu, kun käännän ja väännän asioita aina mielessäni moneen kertaan. Tästä syystä tehdäänkin nyt testi:

Kuka keksii ensimmäisenä, miksi nämä tapaukset jäivät mieltäni vaivaamaan? Ensimmäiselle oikein arvanneelle lähetän palkkioksi yllätyspalkinnon.  



6 kommenttia:

  1. Hei,luulisi vähänkään lasten kanssa olleen tai työskennelleen osaavan toiminnan suunnittelua. Itselle tuli mieleen,että eikö opiskelija ole harjoittelun aikana ollut muiden järjestämässä toiminnassa mukana. Mukavaa alkusyksyä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No näiden ensimmäisten opiskelijoiden puolustuksesi voinnen kertoa, että opiskelu oli ihan alussa. Jälkimmäisen taustoista en ole tietoinen.

      Poista
  2. Minulla ei ole kokemusta perhepäivähoidosta muuten kuin hoitolapsena kauan sitten, ja muistikuvani on se, että hoitaja kuskasi meitä ulos ja sisään ja antoi ruokaa ja laittoi lepäämään. Muuten sitten leikittiin ja piirrettiin omin päin, ensimmäisellä hoitajalla sentään joskus askarreltiin jotakin. Toivoakseni nykyisin pph:ssakin noudatetaan VASUa ja suunnitellaan ja järjestetään tavoitteellista kasvatustoimintaa. Itse tykkään omassa työssäni lasten parissa järjestää toiminnan kuukasiteemojen ympärille, jotka liittyvät osin vuodenaikoihin ja osin lasten omiin toiveisiin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En tiedä minkä ikäinen olet, mutt itsellä takana n. 20v perhepäivähoitajana, ja kyllä meillä on tehty jo silloin muutakin kuin syöty, ulkoiltu ja nukuttu. Ja suurimmalla osalla hoitajista näin on ollut jo vuosia. Vasuthan ovat tulleet mukaan vasta 2000-luvulla, samoin muut "paperi"työt. Myös hoitajien koulutus on muuttunut vuosien aikana, ja sitä kautta varmasti myös toiminta on muuttunut.

      Poista
  3. Mä odotan selkeästi vielä pientä vinkkiä, että saan ajatuksestasi kiinni �� tää herättää meinaan ajatuksia hierarkiasta ja ilmiöoppimisesta ja lapsen kehityksen hahmottamisesta ylipäätään...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin tästähän oikestaan olisi enemmänkin avattavaa, mutta pienenä vinkkinä, minua jäi mietityttämään asiassa eräs ihan "pieni" asia, joka jäi täysin huomiotta molemmissa tapauksissa. Ilman kyseisen asian huomioimista, voisi sanoa, että ollaan hakoteillä tai mahdollisesti 70-luvulla.

      Poista